Cari Blog Ini

Khamis, 29 Disember 2016

cara siram titis pokok tnmn kita

Botol plastik minyak masak saiz besar
Dan botol mineral 1.5 liter

Kadang-kadang aktiviti menyiram pada waktu pagi dan petang sangat-sangat menyeronokkan apatah lagi dilakukan bersama-sama dengan ahli keluarga. Aktiviti bertani khususnya menyiram ini dapat mengeratkan silaturahim sesama keluarga. Tetapi jika menyiram dengan mengangkat baldi atau alat menyiram satu batas ke satu batas yang lain sememangnya amat meletihkan. Lebih-lebih lagi jika anda menyiram sayuran yang amat luas. Boleh patah tulang tangan. Haha...

Namun begitu jika anda menggunakan siraman titis yang dikawal secara automatik sudah tentu dapat menjimatkan masa anda sekeluarga. Namun kos membuat siraman titis amat-amat tinggi. Anda perlukan batang paip, pump dan sebagainya dan sambung ke batas anda. Jika anda cukup modal mungkin boleh menggunakan kaedah ini.

Tetapi satu lagi cara yang boleh anda lakukan untuk aktiviti menyiram secara jimat masa ialah siraman solar titis atau Solar Water Distillation. Bahan yang diperlukan sangat mudah dan jimat serta kos tiada. Bahan-bahan yang diperlukan ialah:

1. Botol minyak saiz besar

2. Botol mineral 1.5 liter

3. Air bersih

Caranya, dengan menggunakan pisau tajam potong bahagian botol minyak masak di atasnya iaitu dibahagian kepala penutupnya. Cuci botol minyak masak tersebut menggunakan serbuk pencuci agar minyak yang melekat di dalamnya dapat ditanggalkan. Kemudian keringkan botol minyak tersebut menggunakan tuala kering atau sinari dengan cahaya matahari terik. 

Bagi botol mineral 1.5 liter, potong dua dengan pisau tajam. Bersihkan dengan air dan keringkan.

Untuk membuat siraman solar titis ini sangat mudah. Anda boleh meletakkan siraman solar titis pada jenis tanaman sayuran seperti jagung, tomato, cili, terung dan sayuran berdaun yang ditanam dengan jarak secara jauh.


Korek batas diantara pokok jagung. Korek sedalam 4 inci dalam dan luas mengikut saiz botol mineral 1.5 liter. 


Tanam dua potongan botol mineral seperti gambar di atas.


Timbus semula tanah di bahagian bawah dan padatkan tanah supaya botol tersebut tidak rebah apabila diisi dengan air nanti. Isi air bersih kedua-dua potongan botol separuh penuh. Tanomkinotuan isi air awal untuk seimbangkannya semasa ditanam. Terpulanglah kepada pembaca yang mana dirasakan sesuai.
Kemudian dengan menggunakan bekas botol minyak yang telah dipotong bahagian atasnya. Tutup botol berisi air itu seperti dalam gambar di atas.

Mungkin kita tertanya-tanya bagaimanakah teknik ini boleh membekalkan air kepada tumbuhan. Tidak masuk akal?? 

Sebenarnya air jika humid disekelilingnya agak panas. Air akan meluap ke udara melalui proses pemeluapan. Molikul-molikul air tersebut akan hilang diudara begitu sahaja akibat daripada haba atau cuaca panas. Namun apabila air dalam botol tersebut ditutup menggunakan bekas lutsinar seperti botol plastik minyak masak. Air yang meluap ke udara tersekat pada dinding botol plastik minyak masak tersebut dan bertukar kepada air. Apabila jumlahnya semakin banyak maka ia akan menitis semula ke tanah secara berterusan selagi air di dalam botol mineral itu masih ada/kekal. Maka dengan itu, ia dapat membekalkan sumber air pada tanah seterusnya diserap oleh akar pokok jagung.

Diharap penerangan sains di atas bolehlah difahami oleh semua. Tanomkinotuan adalah aliran sastera tulin lagi asli. Hari-hari bermalankolik dan bermetafora bagai masa belajar dulu. Kalau salah penjelasannya harap dimaafkan.
Maka cara ini mampu untuk menjimatkan tenaga anda daripada menyiram secara menual. Anda boleh isi semula dengan air di dalamnya sekiranya air tersebut berkurang. Untuk melembabkan keseluruhan batas. Anda boleh meletakkan mulsa/sungkupan pada batas seperti daun kering, rumput kering, kertas carik dan sebagainya. Dalam contoh ini tanomkinotuan menggunakan rumput kering untuk tujuan tersebut.

Anda tidak perlu risau sekiranya anda pulang ke kampung semasa perayaan, cuti sekolah, melancong atau out-station di luar kawasan. Teknik siraman solar air titis akan mengambil alih peranan menyiram tanaman anda. 

Adakah anda teruja dengan cara dan teknik mudah membekalkan air pada tanaman tanpa memeras tenaga anda. Tunggu entry pada masa akan datang cara siraman dalam pasu yang tidak mengerah tenaga yang banyak.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan